Nábor pacientov je jednou z najväčších výziev v klinickom výskume. Aby bolo možné vedecky vyhodnotiť výsledky klinického skúšania, výskumníci vopred presne definujú počet účastníkov aj špecifické kritériá pre zaradenie do klinického skúšania a vylúčenie z klinického skúšania.
Vzhľadom na výskum pokročilých liečebných postupov a liečby zriedkavých chorôb sa kritériá štúdie stávajú čoraz špecifickejšími. Preto je často ťažké nájsť pacientov, ktorí spĺňajú špecifické kritériá štúdie.
Len približne jedno z piatich klinických skúšaní nájde dostatok účastníkov vo vopred určenom časovom rámci.
Prieťahy pri vedení klinických skúšaní vedú k oneskorenému schvaľovaniu liekov, oneskorenému uvedeniu na trh a zvýšenými nákladmi na príslušné výskumné projekty. V dôsledku toho musia pacienti v konečnom dôsledku dlhšie čakať na nové možnosti liečby.
Nedostatočné povedomie a znalosti o klinickom výskume
Jednou z hlavných príčin tohto problému je nedostatočné povedomie a informácie o klinických skúšaniach medzi širokou verejnosťou. Napriek mnohým prekážkam prieskumy ukazujú, že medzi pacientmi je veľký záujem o účasť na klinických skúšaniach.
„3 zo 4 pacientov nevedia ako nájsť klinické skúšanie. Aby sa prekonala táto prekážka, výskumníci a farmaceutické spoločnosti sa preto čoraz viac spoliehajú na nové stratégie na oslovenie potenciálnych účastníkov.
Jednou z účinných metód je spolupráca s náborovou spoločnosťou pre pacientov, ako je James Lind Care, ktorá sprostredkúva komunity pacientov vrátane Komunity klinického výskumu, ktorá slúži ako dôležité spojenie medzi pacientmi a výskumníkmi.
Okrem toho digitálne technológie ponúkajú nové príležitosti na kontaktovanie pacientov. Platformy sociálnych médií, ako sú Facebook a Instagram, umožňujú výskumníkom osloviť širšie publikum a zdieľať relevantné informácie o klinickom výskume.
Záverečné lekárske vyšetrenia a rozhodovanie o účasti na štúdii vždy zostávajú na lekárovi a pacientovi.
Podpora prijatia klinických skúšaní
Ďalším prístupom je zvýšiť povedomie o klinických skúšaniach medzi širokou verejnosťou. Medicínsky výskum a jeho vplyv na zdravotnú starostlivosť by mali byť viac prítomné v médiách, aby sa podporilo pochopenie a prijatie klinických skúšaní.
Zapojením ľudí, ktorí sa už výskumu zúčastnili, je možné zdieľať skutočné odporúčania. Tieto môžu poskytnúť cenné informácie zainteresovaným pacientom a pomôcť pri rozhodovaní o možnej účasti.
Dôležitá je aj spolupráca s organizáciami pacientov. Môžu zohrávať kľúčovú úlohu v zvyšovaní povedomia o klinických skúšaniach a môžu zohrávať dôležitú úlohu pri znižovaní predsudkov voči klinickému výskumu zdieľaním transparentných informácií.
Transparentnosť a informovanosť pomáha robiť rozhodnutia
Okrem samotného náboru je dôležité poskytnúť podrobné informácie o klinických skúšaniach. Zrozumiteľné informácie pre pacientov, jasné vysvetlenia cieľov štúdie a vzdelávanie o potenciálnych rizikách a očakávaných prínosoch pomáhajú zabezpečiť, aby sa pacienti cítili dobre informovaní a bezpečne, keď sa rozhodnú zúčastniť sa.
„Každý jeden pacient vo výskume je dôležitý, pretože bez týchto pacientov by došlo k zastaveniu výskumu, a teda k žiadnym prístupom k novým liečebným metódam. Srdečne ďakujem všetkým, ktorí sa chcú zúčastniť!“ vysvetľuje výskumná sestra Vera Gordonová.
Celkovo zostáva nábor pacientov do klinického výskumu výzvou, ale integrácia digitálnych technológií ponúka nové príležitosti. Poslaním Komunity klinického výskumu je prekonať bariéru medzi vedou a pacientmi a prispieť k rýchlejšiemu a efektívnejšiemu vývoju nových liečebných postupov.